Van maandag 31 maart t/m vrijdag 11 april 2025 vindt de grote internationale oefening Ram(p)stein Flag plaats. Vanaf vliegbasis Leeuwarden zullen naar verwachting tussen de 30 en 40 straaljagers gaan vliegen.
Van maandag tot en met donderdag zal er in de avond gevlogen worden om de oefeningen in duisternis te kunnen doen. Het is laat donker in deze periode van het jaar. Dat betekent dat de laatste landing vermoedelijk pas na 23.00 uur plaats zal vinden. Gerard Veldman uit Koarnjum en Geert Verf uit Marsum, beiden omwonendenvertegenwoordigers in de COVM, noemen dit slecht nieuws voor de inwoners van Noord-Friesland. In avond vliegen geeft sowieso al veel hinder, maar nu helemaal. Door het late tijdstip, de grote hoeveelheid vliegtuigen en de buitenlandse vliegers die minder bedreven zijn in de speciale vliegroutes hier (bochtje om Marsum).
De vliegbasis heeft eerder de Auditcommissie van het Geluidsmeetnet geïnformeerd. Daar heeft de commissie haar zorgen uitgesproken, maar tegelijkertijd gevraagd of de landingen zoveel mogelijk straight-in kunnen plaatsvinden. Net zoals de vorige keer gebeurde bij de Frisian Flag. Dat scheelt een keer extra boven de dorpen Marsum, Ingelum, Bitgum, Bitgummole, Stiens, Britsum, Koarnjum en Jelsum vliegen. De basiscommandant kon hier nog geen beloftes in doen. Als er veel toestellen moeten landen kan dat het snelst gebeuren in korte tijd bij een circuitlanding. Het zal mede afhankelijk zijn van het aantal toestellen. Nog niet alles is bekend. De vliegbasis zal binnenkort de precieze informatie delen met de omwonenden. De oefening wordt vanuit de NAVO georganiseerd, de uitvoering is in handen van vliegbasis Leeuwarden, omdat die ervaring heeft in het houden van dergelijke oefeningen (Frisian Flag en WIC). De omliggende landen doen er ook aan mee, maar vliegen waarschijnlijk rechtstreeks naar het oefengebied boven de Noordzee. De Auditcommissie heeft aangedrongen op uitgebreide voorlichting aan de omwonenden. De vliegbasis heeft daar positief op gereageerd.
Geluidscontouren en Nachtstraffactor
De vliegbasis zal op jaarbasis binnen de geluidscontouren moeten blijven. Extra geluid op het ene moment betekent dat het gecompenseerd moet worden met minder geluid op een ander moment. Daarbij komt nog dat het vliegen in de duisternis extra zwaar meegerekend wordt. Hiermee wordt de extra hinder die dit geeft “gecompenseerd”. Dit gebeurt aan de hand van een zogenaamde nachtstraffactor. De nachtstraffactor is tijdsafhankelijk. Het verloop is als volgt:
Nachtstraffactor overzicht:
0 – 6 uur 10 x
6 – 7 uur 8 x
7 – 8 uur 4 x
8 – 18 uur 1 x
18 – 19 uur 2 x
19 – 20 uur 3 x
20 – 21 uur 4 x
21 – 22 uur 6 x
22 – 23 uur 8 x
23 – 24 uur 10 x
Dat betekent dat de vliegbasis scherp moet sturen op het gebruik van de geluidsruimte. Daarom wordt er in deze maanden niet bij avond gevlogen. Anders wordt er deze periode gedurende drie weken in avond gevlogen. Die geluidsruimte spaart de vliegbasis nu op.
Ook de rest van het jaar zal minder gevlogen kunnen worden. De vliegbasis kan de geoefendheid op peil houden door elders meer te gaan vliegen.